PRZEMAWIAJĄ ZA NAMI EFEKTY

Blog

Co zrobić gdy Google nieprawidłowo indeksuje strony?

Co zrobić gdy Google nieprawidłowo indeksuje strony?
23/01/2019 Autor Michał Morciński

Prawidłowe indeksowanie stron przez GoogleBota to konieczny warunek aby wspomniane strony, pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Jest to niezbędne, w przypadku gdy zależy nam na dobrych pozycjach naszej witryny w wyszukiwarce.

                Co więc zrobić, gdy podstrony naszej witryny wykazują błędy indeksacji a pozycjonowanie nie wygląda najlepiej? John Mueller, jeden z głównych analityków w Google, przedstawił niedawno kilka wskazówek jak zdiagnozować błędne indeksowanie stron.

1. Upewnij się, że GoogleBot potrafi zaindeksować kod witryny

Współczesne CMS`y projektowane są z myślą w pierwszej kolejności o użytkownikach, dopiero drugim wyborem są webdeveloperzy. Skutkiem tego, jest używanie znacznej ilości kodów JavaScrip oraz CSS. Wszystko w imię jak najlepszego UX (User Experience). Minusem takiego rozwiązania może być powstanie kodu, który będzie zbyt złożony i skomplikowany, aby GoogleBot był w stanie poprawnie go zinterpretować. Robot Google renderuje kod zgodnie ze standardami zawartymi w przeglądarce Chrome wersji 41, która została wydana w roku 2015. Jeśli więc nasza strona zawierająca JavaScript jak i CSS nie wyświetla się poprawnie w tej przeglądarce, istnieje duża szansa, że również GoogleBot nie będzie w stanie poprawnie jej zaindeksować. Jednocześnie John Mueller udziela wskazówki, jak można szybko zweryfikować poprawność strony. Sugeruje on wykonać Mobile Friendly Test od Google. Jeśli nie wykaże on błędów, GoogleBot prawdopodobnie poradzi sobie bez problemu.

2. Szybkość wczytywania treści

John Mueller uczula aby zwrócić uwagę na szybkość wczytywania się treści strony, ponieważ może to powodować niepoprawne indeksowanie witryn przez Robota Google. John zaznacza jednak, że nie istnieje tu sztywna granica na podstawie której można bezpośrednio stwierdzić, że szybkość wczytywania jest problemem. Dzieje się tak częściowo z powodu samego charakteru tego typu testów, których wynik różnią się  nieznacznie na przestrzeni czasu. Radą Johna jest aby przyjrzeć się gołym okiem, jak długo trwa przeprowadzenie takiego testu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czas wczytywania kluczowych treści.

3. Zmniejsz wielkość zasobów strony

Strony które wczytują się szybciej na ogół lepiej konwertują, generują więcej sprzedaży oraz są generalnie lepsze w odbiorze. W celu poprawienia szybkości wczytywania warto przyjrzeć się wszelkim plikom cookies oraz scryptom niezbędnym do załadowania strony. Czasami obszerne JavaScript`y używane są tylko do przykucia uwagi odwiedzających witrynę, tak naprawdę nie mając wiele wspólnego z samym contentem zawartym na stronie. Warto zastanowić się, czy nie zyskamy więcej redukując „wodotryski” na rzecz szybszego ładowania strony. John Mueller dodaje: „Im więcej zasobów jest wymaganych do załadowania strony, mija więcej czasu zanim kluczowe treści zostaną wyświetlone. Zwiększa to prawdopodobieństwo błędnej indeksacji kluczowego contentu.”

4. Upewnij się, że content jest łatwo osiągalny

John Mueller ma tu na myśli, że GoogleBot interpretuje treści jak przeglądarka na urządzeniu mobilnym (Chrome 41). John zwraca uwagę, na łańcuchy przekierowań, które odsyłają Robota Google od jednego adresu do kolejnego. Może to sprawić, iż treści są osiągalne dopiero po kilku kolejnych przekierowaniach, co znacząco wydłuża czas ładowania treści. Warto przetestować witrynę pod kątem poprawnego i szybkiego wyświetlania się na popularnych urządzeniach mobilnych, zarówno tych od Apple jak i z Androidem.

5. Błedna interpretacja Canonical tag może powodować problemy z crawlowaniem

Sednem wypowiedzi Johna Muellera, był odpowiedź na pytanie jednego z internautów dlaczego Google oznaczył złą stronę jako wersję kanoniczną, pomimo otagowania właściwiej wersji poprawnym znacznikiem. Odpowiedź Muellera można przytoczyć jako podsumowanie całości tego artykułu.

John napisał: „Jeśli Google oznaczyło jako wersję kanoniczną złą podstronę, jest to prawdopodobnie symptomem problemów z indeksacją. GoogleBot najpewniej napotkał problemy podczas crawlowania stony. Być może strona wymaga zbyt wielu zasobów do załadowania, a być może niektóre z zasobów są blokowane. Dlatego skontroluj: czy strona łatwo się ładuje – w szczególności w przeglądarce Chrome 41. Sprawdź jak długo wykonywany jest test Google Mobile Friendly. Zmniejsz rozmiar zasobów niezbędnych do załadowania strony. Spraw aby content był łatwo osiągalny.”

 

Michał Morciński Yards SEM Agency