PRZEMAWIAJĄ ZA NAMI EFEKTY

Blog

Słowa kluczowe w SEO kiedyś i dziś.

Słowa kluczowe w SEO kiedyś i dziś.
23/09/2018 Autor Szymon Słowik

Słowa kluczowe to jeden z fundamentów SEO - bez zrozumienia ich roli pozycjonowanie jest praktycznie niemożliwe. Z tego artykułu dowiesz się: Jaka jest rola słów kluczowych, Jak korzystać z nich podczas optymalizacji i pozycjonowania oraz Jakich technik należy unikać?

Wyszukiwarka Google, pomimo powoli rosnącej popularności wyszukiwania głosowego czy też opcji wyszukiwania obrazem, jest przede wszystkim wyszukiwarką tekstową. Przedstawia wyniki na podstawie zapytań wpisanych przez użytkownika. Skąd Google wie, jakie wyniki zaprezentować w odpowiedzi i które strony będą najbardziej adekwatne?

Czynników, które wpływają na ranking jest wiele, lecz podstawą jest dopasowanie tematyczne do fraz wpisanych przez użytkownika. Google czyta tekst na stronach (w treści <p>, w nagłówkach <h1> i pozostałych Hx, w tytułach, czyli tagach <title> i kilku innych miejscach) i zapisuje te informacje w swojej bazie (indeksie). W ułamku sekundy potrafi dopasować daną stronę do zapytania użytkownika. Uwzględnia przy tym szereg niuansów.

Przykładowo, gdy użytkownik wpisuje hasło “pizza na dowóz 24h”, Google sprawdza, które strony poruszające tematykę pizzy i posiadają dodatkowe informacje o dowozie w treści. Jeśli zaś zapytanie będzie brzmieć “pizza capriciosa składniki”, zapewne będziesz wskazywać strony z przepisami. W praktyce użytkownicy wpisują dziesiątki, setki, tysiące różnych fraz, które mogą prowadzić do Twojej strony. Mała strona firmowa z kilkudziesięcioma wpisami na blogu może pojawiać się w wyszukiwarce na ponad tysiąc fraz (przekonasz się sprawdzając raport analityka wyszukiwania w Google Search Console; ewentualnie Skuteczność w nowej wersji GSC).

Analityka słów kluczowych

Jednym z poważnych błędów popełnianych przez początkujących webmasterów jest optymalizacja pod nieodpowiednie słowa kluczowe. W tym przypadku nie należy zgadywać lub kierować się samą intuicją. Jeśli chcesz, aby prace optymalizacyjne miały szansę przełożyć się na ruch, musisz spełnić dwa warunki:

  1. Wybrać frazy, które są regularnie wyszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki (inaczej link do twojej strony nie pojawi się w wynikach, więc nie przyciągniesz ruchu)
  2. Wybrać frazy, które są stosunkowo łatwe - tj. nie są na nie wypozycjonowane bardzo silne serwisy (np. duże korporacyjne serwisy, giganci typu Zalando, Booking itp.). z którym ciężko rywalizować.

Aby sprawdzić statystyki poszczególnych słów kluczowych możesz skorzystać z takich narzędzi jak Senuto, Ahrefs, Semstorm, czy też Planer Słów Kluczowych w Google Ads (niemniej musisz prowadzić kampanię reklamową, aby mieć dostęp do w miarę dokładnych statystyk).

Frazy on-page oraz off-page

Żeby wytłumaczyć algorytmowi Google i “przekonać” go, że to twoja strona powinna pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w odpowiedzi na konkretne hasła, musisz umieszczać słowa kluczowe we właściwych miejscach.

Oczywiście strona docelowa musi być na temat, więc naturalne jest, że słowa kluczowe powinny pojawić się po prostu w jej treści (w różnych odmianach, w naturalnych związkach frazeologicznych, w kontekście tematycznie powiązanych haseł). Ponadto główne słowo kluczowe, pod które jest optymalizowana strona (konkretny URL) powinno znaleźć się w jej tagu tytułowym. Dobrze by było umieścić ją także w nagłówku H1 - na przykład nagłówku strony ofertowej, nazwie produktu w sklepie internetowym, czy tytule artykułu na blogu.

Ponadto Google patrzy także na słowa kluczowe w tekście zakotwiczenia linków (ang. anchor-text) - dlatego ważne jest też odpowiednie stosowanie linków tekstowych, chociażby w menu głównym czy innych elementach nawigacji. Przykładowo - jeśli umieszczasz link do oferty kalendarzy trójdzielnych, powinien znaleźć się on pod tekstem kalendarze trójdzielne a nie oferta lub tutaj.

Musisz jednak wiedzieć, że pomimo optymalizacja on-page odgrywa ogromną rolę w targetowaniu słów kluczowych, to nie bez wpływu jest wykorzystanie odpowiednich linków z zewnątrz.

Bardzo ważnym elementem pozycjonowania jest pozyskiwanie linków z innych domen. Bez nich pozycjonowanie na konkurencyjne słowa kluczowe jest praktycznie niemożliwe. Google bardziej ufa domenom, do których prowadzą linki z innych serwisów - niejako oddając wirtualny głos polecający daną treść. Bez odpowiedniej skali linków możesz co prawda liczyć na pojawianie się strony w wynikach wyszukiwania, lecz na tak odległych pozycjach, że nie przełoży się to na ruch.

Zdobywając linki również zwraca się uwagę na tekst zakotwiczenia. Specjaliści SEO korzystając z szeregu narzędzi (np. Ahrefs, Majestic, Clusteric) są w stanie ustalić, jaką formę powinny przyjąć linki. Zachowanie odpowiednich proporcji i dywersyfikacja pomiędzy różnymi rodzajami linków (opartych na słowie kluczowym, frazach nawigacyjnych, URL, brandzie czy nazwie domeny), jest niezbędna dla utrzymania efektywności procesu. Pozyskując tylko linki ze słowem kluczowym w tekście zakotwiczenia zasadniczo zwiększa się ryzyko otrzymania kary. Dlatego pamiętaj, że jeśli zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem, efektywny link building to zadanie dla bardziej doświadczonych osób.

Semantyka

Przez całe lata Google patrzył na słowa kluczowe zero-jedynkowo - albo fraza jest na stronie albo nie. Obecnie jest w stanie analizować w większym stopniu semantykę treści przedstawianych na stronie - jest w stanie ocenić, czego dotyczą, z czym się wiążą, czy są wyczerpujące. W efekcie w wynikach wyszukiwania może pojawić się strona, która nie ma danego słowa kluczowego w treści, lecz algorytm zrozumie, że jest ona na dany temat (np. w tytule jest użyty synonim frazy kluczowej).

Algorytm Google jest dzisiaj dużo bardziej rozwinięty pod tym względem i potrafi także odpowiadać na tzw. zapytania konwersacyjne - czyli w formie, w jakiej ludzie zwracają się do siebie. Dlatego też w wielu przypadkach upychanie w treści strony danej frazy na siłę, nie ma sensu. Stara szkoła mówiła o konkretnych progach nasycenia tekstu frazą - np. 2-4% treści na stronie. Obecnie się od tego odchodzi. Frazy powinny być wykorzystywane naturalnie, w rozmaitych odmianach gramatycznych, w odpowiednim kontekście.

Czego nie należy robić, aby ustrzec się przed kłopotami

Na koniec kilka ostrzeżeń. Pozycjonowanie i optymalizacja to złożona dziedzina i trzeba uważać, aby sobie nie zaszkodzić. Za pewne działania Google zamiast podnieść widoczność twojego serwisu, może nałożyć na niego karę. Takich scenariuszy jest wiele, lecz skupmy się na kilku podstawowych:

Cloaking - ukrywanie słów kluczowych. Jeśli chcesz dodać na stronie tekst, który będzie niewidoczny dla użytkownika (np. kolor fontu taki sam jak tła), a będzie przeznaczony dla bota Google, algorytm zorientuje się i ukarze cię za manipulcję.

Keyword stuffing - upychanie słów kluczowych. Pisz naturalnie. Oczywiście warto pamiętać, aby dodać do tekstu określone frazy, lecz nie należy na siłę w każdym zdaniu dodawać słowa kluczowego - niesie to ryzyko tzw. przeoptymalizowania i może dać efekt odwrotny do zamierzonego.

Content is king - wielu samozwańczych guru marketingu internetowego mówi, że dobre treści obronią się same. Otóż nie. Content nie będzie pozycjonował się dobrze, jeśli nie pozyskasz linków do swojej domeny. Strategia SEO powinna obejmować zarówno rozwój treści na stronie, jak i zdobywanie odnośników pozycjonujących. Jeśli pominiesz aspekt związany z link buildingiem, ryzykujesz, że twój trud pójdzie na marne.

Pamiętaj też, że SEO wymaga interdyscyplinarnego podejścia. Wpływ na ruch mają nie tylko słowa kluczowe i linki, ale także wydajność strony, jej autorytet / wiarygodność, użyteczność, bezpieczeństwo.