PRZEMAWIAJĄ ZA NAMI EFEKTY

Blog

Social media w lokalnym biznesie

Social media w lokalnym biznesie
9/01/2019 Autor Karol Wolny

W Polsce z Facebook`a korzysta aktywnie ok. 16,3 mln osób (dane z maja 2018). To ponad 40% wszystkich mieszkańców naszego kraju. Ta platforma społecznościowa, zdaje się mieć coraz większy wpływ na rozwój szczególnie małych, lokalnych przedsiębiorstw. Oczywiście w Polsce jest obecnych kilka tego rodzaju portali, natomiast Facebook jest tu zdecydowanym liderem dlatego ten artykuł skipi się głównie wokół niego.

                A więc, zacznijmy od początku... Dlaczego lokalni przedsiębiorcy powinni inwestować swój czas i pieniądze w marketing w mediach społecznościowych? Istnieje ku temu kilka mocnych argumentów, które postaram się przybliżyć.

                Punkt pierwszy - budowanie relacji z klientami. W mediach społecznościowych  nie chodzi tylko o sprzedaż towaru czy usługi. Chodzi o to aby być „blisko” klienta, o budowanie relacji, która w perspektywie długofalowej sprawi, że nawet osoby dłuższy czas nie korzystające z naszej oferty powrócą, a może i staną się klientem na całe życie.

                Kolejnym ważnym czynnikiem są polecenia i rekomendacje. Ludzie nieustannie pytają swoich  znajomych o polecenia, nieważne czy to dobrej restauracji w centrum, czy warsztatu  samochodowego. Portale społecznościowe, jakby na nie spojrzeć, są maszynami marketingowymi, które nieustannie pomagają uskuteczniać tego typu konwersacje. Facebook oferuje swoim użytkownikom specjalną funkcjonalność, która pozwala pytać o rekomendacje w lokalnym otoczeniu. Dajmy na to, gdy ktoś zapyta swoich znajomych w statusie o lokalne rekomendacje, uruchomiony zostaje specjalny algorytm rozpoznający zapytanie. Bazując na odpowiedziach znajomych w komentarzach, algorytm faworyzuje lokalizacje wymienione w odpowiedziach. Oznacza to, że lokalnie wyniki będą oznaczane automatycznie, widoczne zarówno dla osoby która poszukiwała rekomendacji oraz wszystkich innych, którzy zobaczyli post.

                Co więc jeśli Twoja firma jest nieobecna w social mediach? Nawet jeśli nie uczestniczy się aktywnie w życiu internetowej społeczności, ludzie i tak będą o niej (Twojej firmie) rozmawiać. Będąc nieobecnym w tej dyskusji, tracimy okazję na zbieranie zarówno pozytywnych jak i negatywnych opinii. Gromadzenie pozytywnych rekomendacji jest wspaniałą wiadomości. Zyskujemy opinie zadowolonych klientów, które zachęcą nowe osoby do skorzystania z naszych usług. A co z tymi negatywnymi? To wbrew pozorom, również bardzo dobra informacja. Żaden biznes nie jest wolny od błędów czy pomyłek. To, że czasami klient będzie niezadowolony jest tak samo wpisane w los przedsiębiorcy jak płacenie podatków. Ważnym jest natomiast, aby z tych negatywnych rekomendacji wyciągać wnioski i stale ulepszać swoje usługi. To naprawdę bezcenna i darmowa kopalnia wiedzy o potrzebach i oczekiwaniach klientów. Co więc jeśli Twoja firma jest nieobecna i nieświadoma głosu krytyki? Wtedy konkurencja zaoferuje im to, czego Ty nie byłeś w stanie. Właśnie dlatego, że byli obecni i obserwowali.

                Następną bardzo ważna zaletą marketingu w portalach społecznościowych jest możliwość cięcia kosztów reklamy. Poprzez bardziej szczegółowe targetowanie (kierowanie reklam), zmniejszamy koszty dotarcia do najlepiej konwertujących klientów. Poprzez obserwacje trendów w najbliższym otoczeniu, mamy możliwość wykorzystania tych informacji do tworzenia treści, które są najbardziej pożądane przez lokalną społeczność.

                Media społecznościowe doskonale nadają się do budowania zaangażowanej społeczności wokół Twojej marki. Nie ma lepszego sposobu zachęcającego ludzi do wspierania brandu, niż umożliwienie im kontaktu z osobami o podobnych zainteresowaniach czy celach. Nie chodzi tu tylko o możliwość kontroli nad dyskusją, która toczy się dookoła Twojego produktu, ale o budowanie długoterminowych relacji z klientami, oraz co równie ważne, pomiędzy klientami. Zadowoleni klienci utożsamiający się z marką, będą polecać usługi/produkty innym osobom, a w niektórych przypadkach zajmą się nawet „obsługą klienta” – np. wyjaśnią jaki jest najlepszy sposób użycia danego produktu w oparciu o własne doświadczenia.

                Kolejnym ważnym aspektem w którym świetnie sprawdzają się social media jest promocja i wprowadzanie do oferty nowych produktów czy usług. Oczywiście, tradycyjne metody lokalnego przekazu również będą skuteczne, ale poprzez sieci społecznościowe można dodatkowo „doładować” kampanię promocyjną. Media społecznościowe oferują możliwość publikowania w wielu różnych formatach. Od informacji tekstowych, poprzez zdjęcia i ilustracje, na filmach kończąc. Rozszerza to niesamowicie zdolność zaprezentowania produktów szerokiej publiczności. W zależności od rodzaju prezentowanego towaru, mamy możliwość jednoczesnej publikacji np. specyfikacji technicznej w postaci tekstowej oraz skróconej instrukcji obsługi w formie filmu. Pamiętamy przy tym, że również nasza społeczność zacznie udostępniać tego typu posty, rozszerzając dodatkowo zasięg prezentacji.

                Media społecznościowe to doskonałe medium reklamowe dla lokalnych firm. Poprzez zbudowanie nawet niewielkiej społeczności wokół własnej marki, będziemy w stanie odczytywać potrzeby i uwagi naszych klientów, do których za zwyczaj w pierwszej kolejności skierujemy ofertę. Takie zaplecze dobrych i czasami nawet złych opinii, pozwoli lepiej komunikować się z odbiorcami, oraz ułatwi nakierowanie firmy na najbardziej dochodowy kierunek rozwoju. Nie zapominajmy o obecności w social mediach, ponieważ jeśli to zrobimy, to zamiast nas, skorzysta na tym nasza konkurencja.

 

Karol Wolny (Yards SEM Agency)